ergotherapie
Iedereen heeft recht op kwaliteit van leven en moet kunnen deelnemen aan het dagelijks leven, ondanks alle uitdagingen. Ergotherapie maakt het mogelijk om (opnieuw) dagelijkse activiteiten uit te voeren of deel te nemen aan activiteiten in de omgeving. Indien u of uw kind door (gezondheids)problemen beperkingen ervaart in dagelijkse activiteiten die belangrijk zijn, dan kan ergotherapie een uitkomst bieden.
Fijne motoriek
Vaardigheden zoals kleuren, tekenen, vouwen, bouwen en knippen helpen een kind bij de stimulatie van de handmotoriek en het ontwikkelen van de voorkeurshand. Dit gaat echter niet altijd vanzelf. Kinderen die deze taken lastig vinden, zullen deze taken minder snel uitvoeren. Problemen in de fijne motoriek kunnen leiden tot eventuele schrijfproblematiek in groep 3. Door dit vroegtijdig te signaleren en te trainen, kan deze achterstand zoveel mogelijk voorkomen worden.
Een behandeling is onder andere gericht op:
Schrijven
Veel kinderen ervaren problemen met het (leren) schrijven. Veel voorkomende problematieken zijn een slecht leesbaar handschrift, een traag schrijftempo, een foutieve greep of verkeerde lettervorming. Door deze problematieken vroegtijdig te signaleren en te trainen, kan dit zoveel mogelijk voorkomen worden.
Een behandeling is onder andere gericht op:
Executieve functies
Sommige kinderen lukt het niet om hun werk op tijd af te hebben of kunnen hun werkspullen nooit vinden. Dit kan door de omgeving maar ook door het kind zelf als frustrerend worden ervaren. Het kan zijn dat het kind op dit moment problemen ervaart in zijn of haar executieve functies.
Een behandeling is onder andere gericht op:
Zelfredzaamheid
Onder zelfredzaamheid verstaan we alle dagelijkse handelingen die nodig zijn om voor jezelf te kunnen zorgen. Veel voorkomende moeilijkheden zijn vaak het aankleden, douchen, boterham smeren of structuur brengen in je dagindeling. Daarbuiten komt het ook vaak voor dat men moeilijkheden ervaart in de sociale vaardigheden zoals om hulp vragen of het aangeven van je grenzen.
Een behandeling is onder andere gericht op:
Middelbaar onderwijs
Van middelbare scholieren wordt verwacht dat ze kunnen plannen en organiseren. Het plannen en organiseren doet een beroep op de executieve vaardigheden.
Plannen is een vaardigheid waarbij vaak instructie en begeleiding nodig is. Voor middelbare scholieren of kinderen die op het punt staan om naar de middelbare school te gaan, is het belangrijk dat zij het nut inzien van het plannen.
De behandeling is onder andere gericht op:
Alle rechten voorbehouden | Recurae | Privacy | Klachtenregeling