ergotherapie

ERGOTHERAPIE

ERGOTHERAPIE


Iedereen heeft recht op kwaliteit van leven en moet kunnen deelnemen aan het dagelijks leven, ondanks alle uitdagingen. Ergotherapie maakt het mogelijk om (opnieuw) dagelijkse activiteiten uit te voeren of deel te nemen aan activiteiten in de omgeving. Indien u of uw kind door (gezondheids)problemen beperkingen ervaart in dagelijkse activiteiten die belangrijk zijn, dan kan ergotherapie een uitkomst bieden.

Fijne motoriek

Vaardigheden zoals kleuren, tekenen, vouwen, bouwen en knippen helpen een kind bij de stimulatie van de handmotoriek en het ontwikkelen van de voorkeurshand. Dit gaat echter niet altijd vanzelf. Kinderen die deze taken lastig vinden, zullen deze taken minder snel uitvoeren. Problemen in de fijne motoriek kunnen leiden tot eventuele schrijfproblematiek in groep 3. Door dit vroegtijdig te signaleren en te trainen, kan deze achterstand zoveel mogelijk voorkomen worden. 


Een behandeling is onder andere gericht op:


  • Kinderen die moeite hebben met de oog-hand coördinatie 
  • Kinderen die moeite hebben met het tweehandig werken 
  • Kinderen die moeite hebben met kleuren, knippen, prikken of vouwen 
  • Kinderen die moeite hebben met het hanteren van schrijfmateriaal of moeite ervaren in het voorbereidend schrijven 

Schrijven

Veel kinderen ervaren problemen met het (leren) schrijven. Veel voorkomende problematieken zijn een slecht leesbaar handschrift, een traag schrijftempo, een foutieve greep of verkeerde lettervorming. Door deze problematieken vroegtijdig te signaleren en te trainen, kan dit zoveel mogelijk voorkomen worden. 


Een behandeling is onder andere gericht op:


  • Kinderen die moeite hebben met het hanteren van schrijfmateriaal 
  • Kinderen die moeite hebben met het volhouden van een juiste zithouding 
  • Kinderen die pijn ervaren tijdens het schrijven
  • Kinderen die moeite hebben met de schrijfrichting, lettervorming of het schrijftempo

Executieve functies

Sommige kinderen lukt het niet om hun werk op tijd af te hebben of kunnen hun werkspullen nooit vinden. Dit kan door de omgeving maar ook door het kind zelf als frustrerend worden ervaren. Het kan zijn dat het kind op dit moment problemen ervaart in zijn of haar executieve functies. 


Een behandeling is onder andere gericht op:


  • Kinderen die moeite hebben met het starten van een taak
  • Kinderen die moeite hebben met het opdelen van een taak in deeltaken
  • Kinderen die moeite hebben met zelfstandig werken 
  • Kinderen die moeite hebben met overzichtelijk werken
  • Kinderen die moeite hebben met het aanhouden van een logische volgorde 
  • Kinderen die moeite hebben met het plannen van hun huiswerk 
  • Kinderen die moeite hebben met het organiseren van hun werkplek 

Zelfredzaamheid

Onder zelfredzaamheid verstaan we alle dagelijkse handelingen die nodig zijn om voor jezelf te kunnen zorgen. Veel voorkomende moeilijkheden zijn vaak het aankleden, douchen, boterham smeren of structuur brengen in je dagindeling. Daarbuiten komt het ook vaak voor dat men moeilijkheden ervaart in de sociale vaardigheden zoals om hulp vragen of het aangeven van je grenzen. 


Een behandeling is onder andere gericht op: 


  • Kinderen die moeite ervaren met het hanteren van bestek 
  • Kinderen die moeite ervaren met het aankleden
  • Kinderen die moeite hebben met de zelfverzorging 
  • Kinderen die moeite hebben met de verkeersveiligheid 
  • Kinderen die moeite hebben met het aangeven van hun grenzen of het leggen van sociale contacten
  • Kinderen die moeite hebben met het plannen en organiseren van de dag indeling 

Middelbaar onderwijs

Van middelbare scholieren wordt verwacht dat ze kunnen plannen en organiseren. Het plannen en organiseren doet een beroep op de executieve vaardigheden. 

Plannen is een vaardigheid waarbij vaak instructie en begeleiding nodig is. Voor middelbare scholieren of kinderen die op het punt staan om naar de middelbare school te gaan, is het belangrijk dat zij het nut inzien van het plannen. 


De behandeling is onder andere gericht op:


  • Scholieren met een verminderde concentratie
  • Scholieren die moeite hebben met plannen 
  • Scholieren die geen overzicht kunnen houden over de dag of de week 
  • Scholieren die problemen ervaren bij het schrijven 

Share by: